Lemongrass. Profilering.
Att hjälpa familjen Tang att starta restaurang Lemongrass har varit ett av mina roligare uppdrag. Det hela startade sommaren 1998 med ett stormöte. Hela familjen Tang, med mamma Chinh i spetsen. Pappa Hoa. Systrarna Yeeting och Carrie. Broder Qui. Och sist men inte minst broder Tri, som var familjens talesman och den drivande från familjens sida.
Med på mötet var också arkitekterna Bo Ledenmark och Bengt Rosenberg med ritningar, färgsättningar, en stor portion inspiration och medryckande engagemang. Samt min kollega och vän copywriter Klas Tjebbes, vi jobbade då på byrån Ahlqvist & Co där det hela utspelade sig.
Sällan har jag fått en mer inspirerande och utmanande breef. Familjen Tang var i sitt esse. Inspirerande med sina för en västerlänning oförväntade krav. Liksom att arkitekterna hade skapat hela miljön utifrån Feng Shui, så var det inte tal om A4 eller några andra standardformat såvida dom inte stämde med det Feng Shui-måttband jag fick. Jätteroligt, normalt vill ju kunder anpassa saker till olika standard för enkelhetens skull.
För en Art Director och kreatör är det fantastiskt att jobba i ett projekt där man får påverka helheten. Inte endast marknadskommunikationen. Glas, tallrikar, bestick, servetter, ja hela miljön ska ju bygga varumärke tillsammans med grafisk profil och marknadsmaterial. Så allt stämmer med det koncept vi tillsammans tagit fram. Jag minns en sensommardag när Tri stormar in på byrån med tre olika öltappar i högsta hugg och frågar, – Stefan, vilken passar bäst i vår profil. Det är branding på högsta nivå.
Ett bra jobb vinner i längden. Nu, sjutton år senare kan man fortfarande njuta av spännande mat och dryck på Lemongrass.